24 Eylül 2007 Pazartesi

TÜRK TATLILARINDAN SEÇMELER

HAZIRLAYAN: Zerrin Damgacı (misss)


Bu sayıyı hazırlarken pek keyif aldım. Çünkü dünya mutfaklarından en sevdiğim mutfağın tatlılarını yapacaktım. Evet bu sayı Ramazan'a özel olduğu için en güzel Türk tatlılarını seçtim sizler için. :)
Çocukluğumda, oruç olmadığım halde, iftar yaklaşırken camda, balkonda dört gözle topun atılmasını beklerdim. Top atıldığı zaman evde sofranın yanına koşa koşa gider atıldı atıldıııııı diye bağırırdım. Zaten herkes suyunu, ilk lokmasını ağzına atmış olurdu ben mutfağa gidene kadar. :)
İftar sofralarının her zamanki sofralara nazaran daha özenli hazırlanmasından mı, çeşit çeşit yemeklerin olmasından mı, yoksa mutlaka her yemekten sonra tatlı olmasından mı bilmem akşam olsun, iftar sofrası hazırlansın diye hep sabırsız olmuşumdur.
Sofraya oturduğumda önden yenilen kahvaltılıklardan hiç hazetmem. Hurmayı çok severim ama en son yerim. Kahvaltılıklar sanki karnımı doyuracak, yemekleri, tatlıları yiyemeyecekmişim gibi gelir.
Sonra gelsin sıcacık çorba, arkasından salata pilav, etler.. Eveeet eveeeet yaklaşıyoruz.. :) Gelsin en sevdiğim kısmı Tatlılar.. :) Benim yemekleride görmez gözüm size açık açık söyleyeyim :), tatlıda ne var diye merak ederim.
Aranızda benim gibi olanlar var mı bilmiyorum, ama ben yemeğe gittiğimde de, restoranta gittiğimde de ilk baktığım şeydir tatlı. Tatlıda ne olduğunu bilmezsem tüm yemek boyunca acı çekerim. Ne var acaba diye meraktan içim kavrulur.. :) İşte ben de sizlere severek yaptığım, severek fotoğraflarını çektiğim, çok çok severek yediğim tatlıların tariflerini vereyim istiyorum. Buyrun tariflere...

MALZEMELER:
1 küçük ekmek kadayıfı
7 su bardağı su
Şerbeti
3,5 su bardağı su
4,5 su bardağı şeker
1 limon suyu
kaymak ya da kaymaklı dondurma
HAZIRLANIŞI:
1- Büyük ısıya dayanıklı bir tepsinin içine kadayıfın bir katını kırmızı kısmı alta gelecek şekilde koyun. 7 su bardağı sıcak suyu üstüne dökün. Ve üstünü kapatarak şişmesini sağlayın. 15-20 dakika bekleyin. Kağıt havluyla kadayıfın suyunu alın. Bastıra bastıra bu işlemi tekrarlayın
2- Diğer tarafta şurubu hazırlamanız için su ve şekeri kaynatın. 20 dakika kadar. En son limonu katıp bir taşım kaynatın. Ağdalı bir hale gelmesi gerekiyor şurubun.
3- Şurubu ekmek kadayıfının üstüne dökün. Ocağı kısık ateşe getirin ve tepsiyi üstüne koyun. Çevire çevire 40 dakika kadar pişirin. Kadayıfın üstünde şuruplar kabarcık oluşturmalı. EN son ateşten alıp ılımaya bırakın.
4- Ben büyük bir bardak yardımıyla yuvarlak olarak kestim kadayıfı. Arasına kaymak koydum. Üstüne yeniden kadayıf koydum. En üstede kaymak yerleştirdim. Afiyet olsun.

ŞEKERPARE


MALZEMELER:

Hamur için:
1 paket margarin (ben tereyağ kullandım)
1 su bardağı pudra şekeri
1/2 su bardağı irmik
3 yemek kaşığı hindistan cevizi
3,5 su bardağı un
2 yumurta
1 paket vanilya
1 paket kabartma tozu

Şerbeti için:
3 su bardağı şeker
3 su bardağı su
1/2 limon

üstü için:
fıstık (ya da fındık)




HAZIRLANIŞI

1- Tüm Hamur malzemelerini karıştırın, yoğurun. Unu azar azar ekleyin.
2- Hamurdan ceviz büyüklüğünden parçalar alın, kurabiye yapın.
3- Üstüne fındık ya da fıstığı ekleyin. Önceden ısıtılmış 175 derece fırında pişirin. Üstü pembeleşsin.
4- Diğer tarafta şerbet için su ve şekeri koyup karıştırın kaynadığında limonun suyunu ekleyip bir taşım daha kaynatın. Ateşten alıp ılımasını sağlayın.
5- Fırından çıkarmış olduğunuz sıcak şekerparelerin üstüne ılık şerbeti dökün. Üstüne tepsi kapatıp şerbeti çekmesini sağlayın. Afiyet olsun.


VEZİR PARMAĞI

MALZEMELER:

3 yemek kaşığı tereyağ
1 su bardağı su
1 su bardağı un

2 adet yumurta

kızartmak için sıvı yağ

Şerbet için:

1,5 su bardağı su

1,5 su bardağı şeker

2-3 damla limon suyu


HAZIRLANIŞI:

1- Tereyağını su ile kaynatın. Unu ilave edip tahta bir kaşıkla karıştırın. Un kendini toplayınca ocağın altını kapayın.
2- Soğuyan hamura yumurtalları teker teker ilave edip yoğurun.
3- Hazırladığınız hamurdan ceviz büyüklüğünde parçalar koparın. Avuçlarınızın içini yağlayıp parmak şekli verin.
4- Soğuk yağın içine atıp çok harlı olmayan ateşte kızartın.
5- Şerbet için tozşeker ve suyu kaynatın. Limon suyu ilave edip biraz daha kaynatın Soğumaya bırakın. Soğuk şerbetin içine sıcak tatlıları atın ve şerbeti çekmesi için bekleyin.
Not: Kızartma aşamasında hamurları her defasında soğuk yağa atmalısınız. 2. tava yı yaparken kenara alıp tavanızın soğumasını sağlayın.
İRMİK HELVASI



MALZEMELER:

1 paket irmik 500gr
250 gr tereyağ
1 çay bardağı sıvıyağ
1/2 kase kabukları soyulmuş badem
1-2 dal gül damlası (varsa)

Şerbeti için:
2,5 su bardağı toz şeker
2,5 su bardağı su
HAZIRLANIŞI:

1- Yağ eridikten sonra irmik eklenir ,kavrulmaya başlanır. İrmik rengi koyulaşınca (asla kahverengi olmayacak) kıvamı tamamdır.
2- Şerbet için su ve şekeri kaynatıyoruz. İçine gül damlası bitkisini ekliyoruz. Kaynatmaya devam ediyoruz. Ocaktan indirdiğinizde gül damlasını şerbetin içinden alıyoruz. Aromasını vermiş olması yeterli. Ilıması için kenara alıyoruz.
3- Şerbeti kavurduğumuz irmiklerin içine şerbeti döküyoruz. Kapağını kapatıp şerbeti çekinceye kadar kapağı kapalı şekilde pişiriyoruz. Şerbet çektikten sonra ocaktan alınıp bir tepsiye yayıyoruz, bastırıyoruz. Üstüne aralıklı olarak bademleri koyuyoruz. Buzdolabında soğumaya bırakıyoruz. En az 3-4 saat. Baklava şeklinde veya istendiği gibi kesip servis yapıyoruz.Afiyet olsun.
GÜLLAÇ


MALZEMELER

10 tane güllaç yaprağı
300 gr. ceviz
süslemek için isteniyorsa nar (ben tüm Kıbrıs'ı altına üstüne getirdim nar bulamadım) :)
2 kg. süt
1/2 çay bardağı gül suyu
3,5 su bardağı şeker


HAZIRLANIŞI:
1- Sütü ve şekeri bir tencereye alın ve şeker eriyene kadar karıştırın. Kaynamasını sağlayın. Ocaktan indirdikten sonra gülsuyunu ekleyin.
2- Güllaç yufkasının büyüklüğünde tepsiye bir kepçe sütlü karışımdan koyun. Üstüne yufkayı yerleştirin. Tekrar sütlü karışımdan dökün. Böyle böyle 5 adet yufkayı üst üste koyup sütü emmesini sağlayın.
3- Cevizi ince şekilde çekin. Ara kata cevizin yarısını eşit miktarda dağıtın. (Ama o gün içinde tüketilmeyecekse ceviz kararmasına neden olabilir. Kararmasını istemiyorsanız içine değil hepsini üste koyabilirsiniz.) Aynı şekilde yufkaları ve süt karışımını koymaya devam edin. tüm yufkaları koyduktan sonra en üste cevizleri döküyoruz. Narınız var ise süsleyebilirsiniz.
Afiyet olsun.












8 yorum:

Adsız dedi ki...

merhaba,

fotoğrafların hespi tablo gibi .. Gerçekliğinden şüphe duydum. Bravo ...

NiNo dedi ki...

ahhhhhhh zerrinim ahhhhhhhhhh buda yapilirmi bu gurbetteki kardesine gunlerdir ekmek kadayifi gullaccccccccccccc diye deliriyorum amayok iste bu memlekette ah be guzel im arnavut mutfagini secveydin ya :D ellerin dert gormesin yine harika canimi alan mamalar yapmissin ve fotograflarda sanki beni icine ceken bi tilsimvar :D

Ayça dedi ki...

Sevgili Zerrin,
Fotoğrafların hakkında ki düşüncelerimi sana defalarca söyledim ama gene söylemek istiyorum.
Çok açıkça itiraf etmeliyim ki, resimlere bakmaktan tariflerle ilgilenemedim.
Ancak şunu söylemek isterim; tatlının o dayanılmaz cazibesini fotoğraflarınla pekiştirdiğin için ve bize hayaller kurdurduğun için teşekkür ederim.
Sevgiler

Adsız dedi ki...

Zerrincim, tatlılar harika canım. Ellerine sağlık. Ben hala güllaç yapamadım. Ramazan bitmeden alsamda (bulabilirsem) yapsam. Sevgiler...

serinmavi dedi ki...

Çokkk güzel görünüyorlar,ramazan ve bayram tatlısız olmaz,eline sağlık canımmm....

Adsız dedi ki...

arkadaşım ne güzel tatlılar seçmiş ve yapmışsın.ellerine sağlık.ekmek kadayıfına bayıldım.çok güzel görünüyor...
http://maviveportakal.blogcu.com/

Tijen dedi ki...

Zerrin'ciğim şimdi senin mutfağını hayal ediyorum. Tabii bunların hepsini aynı anda yapmamışsındır ama ben yaptığını ve hepsinden tattığımı hayal ettim.

inci dedi ki...

canım missim hepsi nefis tatlılar...biz bir tarif eklemeye zorlanırken:))) sen mutfağı dağıtmışsın:))harikasın sen!!!